18.2.17

Tim Brown: «Δημιουργικότητα και παιχνίδι»

Στο συνέδριο Σοβαρό Παιχνίδι του 2008, ο σχεδιαστής Τίμ Μπράουν μιλά για την ισχυρή σχέση ανάμεσα στην δημιουργική σκέψη και στο παιχνίδι — με πολλά παραδείγματα που μπορείτε να δοκιμάσετε στο σπίτι (και ένα που ίσως δεν θα έπρεπε).




David Kelley: «Πώς να αναπτύξετε τη δημιουργική σας αυτοπεποίθηση»

Είναι το σχολείο ή ο χώρος εργασίας σας χωρισμένος ανάμεσα σε «δημιουργικά» και πρακτικά άτομα; Οπωσδήποτε όμως, ο Ντέιβιντ Κέλι υποστηρίζει ότι η δημιουργικότητα δεν αποτελεί ειδικότητα ορισμένων μόνο ατόμων. Μέσα από ιστορίες από τη θρυλική του καριέρα στον τομέα του σχεδίου και την προσωπική του ζωή, προτείνει τρόπους ώστε να αναπτύξετε τη δημιουργική σας αυτοπεποίθηση... (Από τη συνεδρία στο Στούντιο Σχεδίου στο TED 2012, υπό την επιμέλεια των Τσι Πέρλμαν και Ντέιβιντ Ρόκγουελ)




14.2.17

Γράμμα Φινλανδού μαθητή προς Έλληνα φίλο του

«Αγαπητέ Σωκράτη, μαθαίνω αρχαία ελληνικά και επειδή χθες διαβάζαμε μια επιστολή του Επίκουρου προς το φίλο μου Μένοικο, μου άρεσε η προσφώνηση της επιστολής του και προσπάθησα να τη μιμηθώ.

Λοιπόν, όπως μου γράφεις, άκουσες ότι εμείς εδώ στη Φινλανδία βγήκαμε πρώτοι στον κόσμο στην Παιδεία, ενώ εσείς δεν τα πήγατε και τόσο καλά και θέλεις να μάθεις το γιατί. Θα προσπαθήσω, όσο γίνεται απλά, να σου περιγράψω το εκπαιδευτικό μας σύστημα και πως περνάω μια ολόκληρη μέρα.


Το σύστημα μας...

Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να σου πω ότι εμείς εδώ στη Φινλανδία, από την 1η μέχρι και την 9η τάξη πηγαίνουμε στο ίδιο ενιαίο ολοήμερο σχολείο. Αφού προετοιμαστούμε κατάλληλα στην ηλικία των 6-7 ετών σε μια προκαταρκτική τάξη, μόλις συμπληρώσουμε τα 7 αρχίζει το σχολείο.

Από την 1η μέχρι την 6η τάξη το σχολείο λέγεται «Alaaste» και από την 7η μέχρι την 9η τάξη «Yia-ste».

Μετά, όσοι θέλουν μπορούν να πάνε στο «Lyseo» ή στο επαγγελματικό σχολείο. Όσοι τελειώνουν το Λύκειο μπορούν να συνεχίσουν, με εξετάσεις φυσικά στα 20 πανεπιστήμια που έχουμε, ακολουθώντας ακαδημαϊκές σπουδές.

Αυτοί που θα τελειώσουν το επαγγελματικό σχολείο θα συνεχίσουν στις 29 πολυτεχνικές σχολές μας, οι οποίες είναι περισσότερο προσανατολισμένες στην αγορά εργασίας. Εκεί μπορούν να γίνουν από φυσικοθεραπευτές, νοσοκόμοι μέχρι και μηχανικοί.


Επιλέγουμε μαθήματα

Εγώ προετοιμάζομαι του χρόνου να πάω στο Lyseo – Λύκειο. Εκεί η σχολική περίοδος χωρίζεται σε 5 περιόδους και η κάθε μια διαρκεί 6 εβδομάδες και τελειώνει με μια εβδομάδα εξετάσεων, όπου χορηγούνται και πιστοποιητικά επιδόσεων.

Σε κάθε περίοδο οι μαθητές έχουν το δικαίωμα, μέσα από τα προσφερόμενα μαθήματα, να κάνουν τη δική τους επιλογή και να δημιουργήσουν το δικό τους πρόγραμμα μαθημάτων. Υπάρχουν κάποια μαθήματα που είναι υποχρεωτικά, όμως η χρονική κατανομή είναι δουλειά του μαθητή.

Για να το καταλάβεις, αυτό που θα πρέπει να σου πω είναι ότι παρότι είσαι π.χ. στη δεύτερη τάξη, μπορείς, αν θέλεις, να παρακολουθήσεις κάποια μαθήματα της πρώτης ή και της τρίτης τάξης. Η επιλογή είναι δική σου υπόθεση και εξαρτάται από τη διάθεση, την όρεξη και τις προθέσεις σου. Αν σε κάποιο μάθημα δεν περάσεις τις εξετάσεις μπορείς να το επαναλάβεις κάποια στιγμή της χρονιάς που θα νιώθεις έτοιμος. Για τις γλώσσες και τα μαθηματικά υπάρχουν τα λεγόμενα «βραχύχρονα» και τα «μακρόχρονα» εντατικά τμήματα.


Είμαστε όλοι ίσοι

Δεν έχουμε καθόλου ιδιωτικά σχολεία, ούτε ειδικά ή ελίτ σχολεία υπεροχής. Στο ίδιο σχολείο μ’ εμένα πηγαίνει και η κόρη του πρωθυπουργού μας, του προέδρου της ΝΟΚΙΑ, του θυρωρού μας, και πολλά άλλα παιδιά με αναπηρίες, καθώς και τα παιδιά μεταναστών.

Εμείς, όπως λέει και ο πρωθυπουργός μας, «είμαστε μια μικρή χώρα και δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε ούτε ένα παιδί, διότι κοινωνικοί αποκλεισμοί, διακρίσεις και γκετοποιήσεις δεν έχουν θέση στη μάθηση. Θεωρούμε ότι ενσωμάτωση, κοινωνικοποίηση και μάθηση πάνε μαζί».

Σε όλα τα σχολεία μας τα πρότυπα είναι οι καλύτεροι, αλλά όπως είναι δομημένο το σύστημά μας, μη νομίσεις ότι όσοι δεν είναι πρώτοι υποφέρουν και νιώθουν μειονεκτικά. Το αντίθετο μάλιστα, οι καλύτεροι παρακινούν τους υπόλοιπους προς τα πάνω και ο καθένας, με τη βοήθεια φυσικά των δασκάλων μας, προσπαθεί να ξεπεράσει τον εαυτό του, αντί να απογοητευτεί και να πέσει στην αδράνεια.

Μετά το βασικό μάθημα, οι πιο αδύναμοι έχουν ενισχυτική διδασκαλία και ψυχολογική στήριξη, γι’ αυτό και οι πρώτοι μαθητές κάθε τόσο εναλλάσσονται.

Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε ίσες ευκαιρίες σε όλους και παράλληλα διατηρούμε την κοινωνική συνοχή μας, σαν μαθητές αλλά και σαν κοινωνία, νομίζω.

Η παιδεία είναι εντελώς δωρεάν μέχρι και την αποφοίτηση από το Πανεπιστήμιο ή το Πολυτεχνείο. Πρόσφατα ήρθαν στο σχολείο μας δάσκαλοι από άλλες χώρες για να μελετήσουν το σύστημά μας και μας είπαν πως έμειναν έκπληκτοι, γιατί δεν είδαν κανένα γκράφιτι στο σχολείο μας. Λένε μάλιστα πως στα σχολεία μας στη Φινλανδία η σχολική βία είναι ανύπαρκτη, σε βαθμό ... ανησυχητικό.

Δεν γνωρίζω αν αυτό είναι τόσο κακό, ίσως όμως αυτό να εξηγεί γιατί είμαστε σε διακοπές στη Ρόδο, «ξεσαλώνουμε» λίγο, όπως είδα το καλοκαίρι, και «τα τσούζουμε» ακόμη περισσότερο.

Το ότι είμαστε στο ίδιο σχολείο παιδιά από τόσο διαφορετικά κοινωνικά στρώματα, νομίζω πως μας βοηθάει στο να μαθαίνουμε να σεβόμαστε και να εκτιμάμε ο ένας τον άλλον ανεξάρτητα από το πόσα λεφτά έχει ο μπαμπάς, ανεξάρτητα από τις πνευματικές και σωματικές αναπηρίες ή από το τι χρώμα έχει η επιδερμίδα μας.


Αγαπάμε ό,τι κάνουμε

Αυτό μας βοηθάει πολύ και στην επιλογή του επαγγέλματος. Σύμφωνα με μια έρευνα που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, «οι περισσότεροι δεκάχρονοι συμμαθητές μου πιστεύουν ότι το καλύτερο επάγγελμα, είναι αυτό που τους αρέσει, που το κάνουν με το κέφι και όρεξη, όπου μπορούν να γνωρίσουν ενδιαφέροντες ανθρώπους και να έχουν τη δυνατότητα να πάνε διακοπές όπου τους αρέσει. Το πόσα λεφτά θα βγάζουν είναι σημαντικό αλλά όχι το σημαντικότερο κίνητρο».

Αυτό μπορεί να εξηγεί και το ότι, αν ακούσεις, η Φινλανδία είναι η χώρα με το χαμηλότερο δείκτη διαφθοράς στον κόσμο. Οι δάσκαλοί μας παίρνουν πολύ λιγότερα λεφτά από τους Γερμανούς και τους Γάλλους, δεν έχουν το καλύτερο αυτοκίνητο, αλλά όμως αυτό δεν τους εμποδίζει να αγαπούν αυτό που κάνουν. Νομίζω πως η κακή παιδεία και διαφθορά πάνε χέρι - χέρι.

Εδώ θα πρέπει να σου πω ότι το αγαπημένο σύνθημα του διευθυντή μας Βαατάινεν είναι: «Προτιμάω έναν ευτυχισμένο οδοκαθαριστή από έναν νευρωτικό ακαδημαϊκό».

Τον αγαπάμε πολύ γιατί δεν κάνει καμία διάκριση και είναι προστατευτικός και φιλικός σε όλους. Συνεχώς μας μιλάει για τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη σας που έλεγαν πως: «η μάθηση καλλιεργείται καλύτερα εκεί όπου βρίσκει σταθερό συναισθηματικό έδαφος, διότι δεν είναι κάτι, που εισάγεται στον ανθρώπινο νου μόνο με την εξωτερική διαδικασία της διδασκαλίας (επανάληψη και μίμηση). Αλλά είναι μία εσωτερική διεργασία ίδιας και εμπειρικής ανακάλυψης, που χωρίς την αμοιβαία βούληση δε μεταδίδεται».


Μία ημέρα μου

Τώρα θα σου περιγράψω πως περνάω την ημέρα μου. Στις 8 αρχίζει το σχολείο μέσα στην τάξη και χωρίς συγκεντρώσεις στο προαύλιο, όπου μέσω ηχείων ακούμε μια εισαγωγική ομιλία αν πρόκειται για κάποια επέτειο, αλλά συνήθως ακούμε μόνο λίγη μουσική για περισυλλογή και ψυχολογική προετοιμασία για το μάθημα. Κάθε μαθητής κάθεται σε ένα θρανίο – τραπεζάκι, που δεν είναι πάντα το ίδιο, επειδή σε εμάς δεν αλλάζουν αίθουσα οι δάσκαλοι αλλά οι μαθητές.

Κάθε δάσκαλος έχει τη δική του αίθουσα και νομίζω πως είναι σωστό, διότι εκεί μέσα έχει τα προσωπικά του αντικείμενα, βιβλία και ό,τι άλλο χρειάζεται για το μάθημά του. Κάθε τάξη έχει επιδιασκόπιο, ραδιόφωνο, τηλεόραση, βίντεο και έναν Η/Υ συνδεδεμένο με το Διαδίκτυο.

Ο δάσκαλος υποδέχεται τα παιδιά στην τάξη του σαν οικοδεσπότης. Όποιος θέλει μπορεί να ζητήσει ακουστικά και μάλιστα ο καθηγητής μου των λατινικών έχει στην τάξη του και έναν οικιακό κινηματογράφο.

Για τις γλώσσες έχουμε ένα εργαστήριο γλωσσών, για τη βιολογία ένα ειδικό εργαστήριο κλπ.

Στον δάσκαλο μιλάμε πάντοτε στον ενικό και αν έχουμε κάποιο πρόβλημα φωνάζουμε «hei ope» που σημαίνει «ε δάσκαλε» και έρχεται ο δάσκαλος να μας βοηθήσει.

Αν κάποιος δεν ξέρει κάτι ή δεν έχει λύσει κάποιο πρόβλημα, δε σημαίνει απολύτως τίποτα. Η φιλοσοφία μας είναι πως κάθε μαθητής είναι υπεύθυνος για τη μάθηση του. Ο δάσκαλος είναι υποχρεωμένος να του κάνει ενισχυτικά μαθήματα τις απογευματινές ώρες. Αν κάποιος μαθητής ήταν άρρωστος ή πήγε μερικές ημέρες με τους γονείς του διακοπές, ο δάσκαλος υποχρεούται να του αναπληρώσει τις ώρες με ενισχυτική διδασκαλία.

Παρότι θεωρούμε ότι ο μαθητής μαθαίνει μόνο γιατί το επιθυμεί ο ίδιος, υπάρχουν κάπου-κάπου μικρά τεστ αλλά περισσότερο για κίνητρο υποκίνησης. Κάθε μάθημα κρατάει 45 λεπτά και ακολουθεί ένα διάλειμμα ενός τετάρτου.

Στις 11.45 και για μισή ώρα υπάρχει φαγητό, στο εστιατόριο φυσικά και όχι μέσα στις τάξεις. Δευτέρα και Παρασκευή το σχολείο τελειώνει στις 14.00, εκτός κι αν κάποιος θέλει να κάνει κάτι δημιουργικό μέσα στο σχολείο, όπως π.χ. σπορ ή κάτι άλλο. Τις άλλες ημέρες το σχολείο τελειώνει στις 16.00.

Στο Λύκειο, όπως σου έγραψα, μετά από 5 εβδομάδες σχολείο, υπάρχει μια εβδομάδα εξετάσεων σε έξι μαθήματα. Αν κάποιος δεν επέλεξε κάποιο μάθημα, την ημέρα εκείνη είναι ελεύθερος. Για τα τεστ δεν υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος. Όποιος τελειώσει πάει στο σπίτι του. Οι καθηγητές, συνήθως δεν επιτηρούν καθόλου αλλά κανείς μας δεν διανοείται να μιλήσει ή να αντιγράψει γιατί θεωρείται μεγάλη ντροπή. Αν κάποιος δεν είναι ευχαριστημένος με τη βαθμολογία μπορεί να ζητήσει να μη ληφθεί υπόψη και να την επαναλάβει μετά από μερικές εβδομάδες. Μετά την εβδομάδα των τεστ παίρνουμε τα πιστοποιητικά επιδόσεων.

Το τι κάναμε σε όλη τη διάρκεια των 5 εβδομάδων δεν είναι και τόσο σημαντικό. Μετά το σχολείο πηγαίνω στο σπίτι, συνήθως χωρίς την τσάντα μου, αφού εκεί θα κάνω εντελώς διαφορετικά πράγματα από αυτά που έκανα στο σχολείο. Θα ασχοληθώ με άλλα πράγματα που μου αρέσουν επίσης, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα διαβάσω κάτι άλλο. Διαβάζουμε πάρα πολύ εξωσχολικά βιβλία, γι' αυτό και στην ανάγνωση βγήκαμε πρώτοι με απόσταση από το δεύτερο, ενώ εσείς όπως άκουσα πιάσατε «πάτο».


Υστερόγραφο

Όπως θα κατάλαβες, η επιτυχία μας είναι ένας συνδυασμός πολλών παραγόντων. Όπως μας λέει και ο δάσκαλος μας, ο Καουρισμάκι, «η εκπαίδευση δε γίνεται ποτέ μέσα σε ένα πολιτικό και πολιτισμικό κενό. Είναι συστατικό κομμάτι του συνόλου της κοινωνίας, όπου δάσκαλοι, γονείς, μαθητές και πολιτεία συμβάλουν κατά τον ίδιο βαθμό». Η δασκάλα μας μάλιστα, η Κεκόνεν, μας λέει ότι «συμμετοχή στην παιδεία μας έχουν η οικογένεια και η γειτονιά, το κοινωνικό περιβάλλον, δηλαδή η κοινωνία με τις αξίες και τα πρότυπα της, ο δεδομένος χώρος και χρόνος, οι ανθρώπινες σχέσεις, οι νόμοι και τα ΜΜΕ με τις απόψεις και εικόνες που μεταδίδουν».

Γι' αυτό πιστεύω ότι είναι κάτι που δεν αντιγράφεται από κάποιους ειδικούς. Μάλλον θα πρέπει να ανοίξετε έναν πανεθνικό διάλογο, όπου θα συμμετέχουν όλοι και φυσικά κι εσείς τα παιδιά και όχι μόνο κάποιοι «ειδικοί». Το σημειώνω, γιατί άκουσα ότι θα έρθουν στο σχολείο μας κάποιοι «ειδικοί» από την Ελλάδα για να μελετήσουν το σύστημα μας. Φοβάμαι ότι θα δουν ό,τι τους βολεύει.

Χωρίς την κινητοποίηση και τη βούληση ολόκληρης της κοινωνίας σας, δεν νομίζω πως θα πετύχετε κάτι. Νομίζω πως το σύστημα μας είναι πολύ απλό, τόσο απλό, που μόνο άνθρωποι δημιουργικοί ή παιδιά μπορούν ποτέ να το φανταστούν και να το εφαρμόσουν και όχι γραφειοκράτες που θα στείλετε να το μελετήσουν. Πρόσφατα, μαζί με τους γονείς μου παρακολουθήσαμε μια μαγνητοφωνημένη Ομιλία στη βιβλιοθήκη του σχολείου μας από ένα καθηγητή από το ΜΙΤ της Μασαχουσέτης, τον Symour Papert, ο οποίος μας είπε:

«Όλα τα συστήματα είναι κουτά. Εμείς νομίζουμε ότι τα συστήματα είναι έξυπνα. Πολύ σπάνια όμως τα συστήματα μπορούν να δουν αυτό που συμβαίνει κάτω από τη μύτη τους. Ένα σύστημα, από τη στιγμή που μπαίνει στη λογική της συντήρησης, από τη στιγμή που εναντιώνεται στο άνοιγμα του μυαλού και στην ιδέα της αλλαγής, αρέσκεται να πιστεύει στην ίδια του την προπαγάνδα, στις ιστορίες που ουσιαστικά μόνο του δημιουργεί... Μια κραταιά γραφειοκρατία μπορεί να έχει όλες τις πληροφορίες αλλά λόγω έλλειψης ευελιξίας και καθαρής σκέψης να μην μπορεί να αντιδράσει και να καθορίσει τα γεγονότα».

Νομίζω πως θα συμφωνήσεις, γι' αυτό και στο σχολείο μας οι γονείς μας συμμετέχουν ενεργά στην αξιολόγηση πρόσληψης του διευθυντή αλλά και των καθηγητών. Αν δε συμμετέχουν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι για να συναποφασίσουν για το ποιοι θα αναλάβουν το έργο εκπαίδευσης των παιδιών τους, ποιος θα το κάνει καλύτερα και χωρίς σκοπιμότητες;

Είμαι πολύ περίεργος να μάθω πως είναι το δικό σας σύστημα και πως περνάτε την ημέρα σας.

Με ρώτησες πόσο έχει σ' εμάς το τελευταίο μοντέλο της NOKIA, και το Touareg της VW, ειλικρινά δεν ξέρω γιατί δεν έχω κινητό και ο μπαμπάς μου έχει ένα παλιό τζιπ, διότι εμείς στη Φινλανδία έχουμε χιλιάδες χιλιόμετρα χωματόδρομων. Πάντως, το καλοκαίρι που ήμουν στη Ρόδο, είδα πολλά πανάκριβα τζιπ και σκέφτηκα πως μάλλον θα τα χρειάζονται για να πηγαίνουν για σαφάρι στη Σαχάρα, διότι το νησί δεν έχει και τόσους πολλούς δρόμους.

Λοιπόν φίλε μου, «Kiitos» (ευχαριστώ) για το σήμα του «Ολυμπιακού» που μου έστειλες, της αγαπημένης σου ομάδας όπως μου λες, δυστυχώς δεν την γνωρίζω. Ελπίζω με αυτό να μη σε στενοχώρησα, αλλά οφείλω να σου πω, πως με το ποδόσφαιρο δεν τα πάω και τόσο καλά.

Στον ελεύθερο χρόνο μου προτιμάω να πάω στη βιβλιοθήκη της γειτονιάς μου, να σερφάρω λίγο στο Ιντερνέτ, να πάω για σκι ή πατινάζ στον πάγο με τους φίλους μου και τις λίγες ώρες την εβδομάδα που βλέπω τηλεόραση, προτιμάω να δω κανένα ντοκιμαντέρ για την ιστορία σας και άλλες μακρινές χώρες, που δεν έχω πάει. Όπως άκουσα, σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο, είμαστε η χώρα με τη χαμηλότερη τηλεθέαση στην Ευρώπη.

Ξέχασα, δε, να σου πω ότι εκτός της σχολικής, σε κάθε γειτονιά μας υπάρχει μια δημόσια βιβλιοθήκη και δεν υπάρχει μαθητής που να μην έχει μια δανειστική ταυτότητα βιβλίων ή σύνδεση με το ιντερνέτ.

Φίλε μου, σου εύχομαι καλή επιτυχία και κουράγιο. Δυστυχώς ή ευτυχώς δεν υπάρχει άνθρωπος στον κόσμο που να μπορούσε να επιλέξει το τόπο γέννησης του.

Φιλικά, Markus Bootsarb

 
 

Πηγή ....

 

7.2.17

Γιατί μας αρέσει η ΜΟΥΣΙΚΗ που μας αρέσει


Το αν θα μας αρέσει κάποια μουσική ή όχι οφείλεται στον τρόπο που είναι προγραμματισμένος ο εγκέφαλος μας και όχι στην ελεύθερη επιλογή μας όπως αφελώς αρχικά νομίζουμε.

Η προσωπικότητά μας χτίζεται από τέτοιου είδους «επιλογές μας» που όμως δεν είναι καθόλου δικές μας, αλλά απλώς οφείλονται στον τρόπο με τον οποίο είναι κατασκευασμένη να δουλεύει η «μηχανή» μας, ο εγκέφαλός μας.


     

Ακολουθούν αποσπάσματα από δύο άρθρα:

1ον: «Ο λόγος της αρμονίας. Πώς ξεχωρίζουμε τις μελωδίες από τα φάλτσα; Για όλα υπάρχει λόγος...», της Λαλίνας Φαφούτη, στο «ΒΗΜΑscience» στις 29-1-2012.

2ον: «Τι κοινό έχουν ο Μπαχ και η Τζόπλιν; Ένα ηχητικό μοτίβο μπορεί να εξηγήσει γιατί ένα κομμάτι γίνεται επιτυχία από την προκλασσική μουσική ως το ροκ», του Τάσου Καφαντάρη, στο ΒΗΜΑ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ στις 26-2-2012.


     

1. Το άρθρο:   «Ο λόγος της αρμονίας. Πώς ξεχωρίζουμε τις μελωδίες από τα φάλτσα; Για όλα υπάρχει λόγος...»  , της Λαλίνας Φαφούτη, στο «ΒΗΜΑscience» στις 29-1-2012.

«H εισροή των ηχητικών ερεθισμάτων φθάνει αρχικά σε κάποιους νευρώνες οι οποίοι βρίσκονται πιο έξω στον εγκέφαλο, τους εξωτερικούς αισθητικούς νευρώνες. Όταν αυτοί διεγείρονται, η εκροή των δεδομένων τους πηγαίνει σε κάποιους άλλους, «εσωτερικούς» νευρώνες, οι οποίοι στη συνέχεια διαβιβάζουν το σήμα στα κατάλληλα κέντρα του εγκεφάλου. Η κατανομή των παλμών στην εκροή είναι πολύ πιο ομαλή όταν οι ήχοι είναι αρμονικοί σε σχέση με όταν είναι δυσαρμονικοί.

»Όταν η συγχορδία είναι αρμονική, δηλαδή ευχάριστη, ο λόγος μεταξύ αυτών των συχνοτήτων αποτελείται από μικρούς σε μέγεθος φυσικούς αριθμούς. Παραδείγματος χάριν, 2 προς 3, 4 προς 5, 3 προς 2 – πάντως σε γενικές γραμμές μικρότερους του δέκα. Αντιθέτως, όσο πιο δυσαρμονική είναι η συγχορδία, τόσο πιο μεγάλα είναι τα ψηφία των συντελεστών αυτής της αναλογίας – χαρακτηρίζονται συνήθως, από αριθμούς όπως 45 προς 42, 37 προς 35».


     

2. Το άρθρο:   «Τι κοινό έχουν ο Μπαχ και η Τζόπλιν; Ένα ηχητικό μοτίβο μπορεί να εξηγήσει γιατί ένα κομμάτι γίνεται επιτυχία από την προκλασσική μουσική ως το ροκ»  , του Τάσου Καφαντάρη, στο ΒΗΜΑ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ στις 26-2-2012.

«Ερευνητές του καναδικού πανεπιστημίου McGill και των αμερικανικών Georgia Institute of Technology και του Πανεπιστημίου Stanford, με επικεφαλής τον Daniel Levitin ανακοίνωσαν ότι: Έπειτα από ανάλυση 1.800 μουσικών κομματιών που κάλυπταν τέσσερις αιώνες δυτικής μουσικής, είχαν όλα ένα επαναλαμβανόμενο ρυθμικό μοτίβο, ένα “ηχητικό φράκταλ” ... μια “ουσιώδη ιδιότητα μουσικής σύνθεσης που είναι ριζωμένη στον ανθρώπινο εγκέφαλο”! Χάρη στην ύπαρξη αυτού του μοτίβου, η αποδοχή των έργων του ΜΠΑΧ, του Μπετόβεν, του Χάιντν και του Μότσαρτ στην εποχή τους ήταν όμοια με αυτή του «Summertime» της Τζόπλιν στην εποχή των χίπηδων. Ήταν ένας κρυμμένος “συγκινησιακός κώδικας” που διέγειρε τον εγκέφαλό μας και δονούσε τα μύχια της καρδιάς μας.

Κοινό εύρημα αυτών των μελετών είναι ότι η μουσική αρμονία είναι αλληλένδετη με τον λεγόμενο “ροζ θόρυβο” ή “θόρυβο 1/f”. Στη φυσική ορίζεται ως σήμα με φάσμα συχνοτήτων τέτοιο ώστε η ισχύς ανά Hz να είναι αντιστρόφως ανάλογη της συχνότητας.

Το κλειδί της όλης ιστορίας για τη μουσική είναι πως αυτό το επαναλαμβανόμενο και κλιμακούμενο μοτίβο τόνων και ρυθμών, αυτή η κλασματική κατανομή των συχνοτήτων, δίνει στον εγκέφαλο ένα ηχητικό τοπίο που από τη μία τον πλημμυρίζει με ευχαρίστηση και από την άλλη τον προδιαθέτει για την έκπληξη που θα δραματοποιήσει το τοπίο. Δεν του λέει το είδος της έκπληξης – αυτό εναπόκειται στην επιλογή του μουσικοσυνθέτη – αλλά του λέει το πότε θα επέλθει. Αν ο μουσικοσυνθέτης δεν του δώσει την ηχητική έκπληξη στην προδιαγεγραμμένη από τον «θόρυβο 1/f» στιγμή... έχει χάσει το παιχνίδι και η μελωδία του δεν γίνεται ποτέ επιτυχία!


11.1.17

Νίκος Λυγερός: «ΠΑΙΔΕΙΑ, ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ και ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ» Έδεσσα 10-10-2012

 
Διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα:
«ΠΑΙΔΕΙΑ, ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ και ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ»
Τετάρτη 10 Οκτωβρίου 2012 στην Έδεσσα.


ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΜΕΝΑ αποσπάσματα της ομιλίας:

Θα μιλήσουμε για ΠΑΙΔΕΙΑ, για ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ και ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ. Δεν θα μιλήσω για ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.

Είσαστε σε μία φάση ανάπτυξης της νοημοσύνης. Μη νομίζετε ότι είναι σταθεροποιημένη, θα εξελιχθεί μέχρι τα είκοσι χρόνια σας. Η νοημοσύνη είναι αυτό που έχετε όταν δεν έχετε τίποτα. Η νοημοσύνη είναι αυτό που σας επιτρέπει να εντοπίζετε τα προβλήματα κι όχι απαραίτητα να τα λύνετε. Ανάλογα με το μέγεθος της νοημοσύνης σας μπορεί να τα εντοπίζετε ή πιο γρήγορα ή πιο αργά. Η νοημοσύνη πάνω στη νοημοσύνη είναι η σκέψη. Η σκέψη πάνω στη σκέψη είναι η συνείδηση.

Όποιος έχει μια εξειδίκευση μπορεί να φαίνεται ότι έχει ένα ταλέντο αλλά πολλές φορές αν του αλλάξετε το παίγνιο δεν ξέρει να το διαχειριστεί. Ειδικά στο Σχολείο έχετε μια τάση να δίνετε έμφαση στην ταχύτητα. Το θέμα δεν είναι να είσαστε γρήγοροι, γιατί πολύ συχνά στο θέμα της νοημοσύνης και της στρατηγικής αυτοί που είναι γρήγοροι είναι στο τέλος αργοί γιατί έχουν κάνει λάθη. Άμα μαθαίνετε ένα πράγμα πολύ γρήγορα το ξεχνάτε και πολύ γρήγορα. Πρέπει να μπει και μια διαδικασία. Αυτό θα το δείτε και στις ανθρώπινες σχέσεις. Σχέσεις που είναι πολύ γρήγορες τελειώνουν και πολύ γρήγορα. Π.χ. αν σας πω «τι είναι πιο γρήγορο το αυτοκίνητο ή ο άνθρωπος;» όσοι απαντήσατε «το αυτοκίνητο» δεν προσέξατε ότι δεν είπα ότι το αυτοκίνητο έχει οδηγό … Έχουμε μια τάση να βάζουμε άλλες υποθέσεις που δεν υπάρχουν στην εκφώνηση. Οι Αμερικανοί λένε «όταν έχετε χαθεί να διαβάζετε τις πινακίδες». Αυτό ακούγεται χαζό, αλλά, όταν χάνεστε είναι επειδή δεν διαβάσατε τις πινακίδες, γιατί ΝΟΜΙΖΑΤΕ ΟΤΙ ΞΕΡΑΤΕ που πάτε. Σε κάποια φάση χάνεστε. Τότε πρέπει να αποδεχτείτε ότι κάνατε λάθος. Όταν αποδέχεστε ότι κάνατε λάθος λέτε «που είναι η βοήθεια;» Τότε κοιτάζετε τις πινακίδες. Οι πινακίδες όμως υπήρχαν σε όλη τη διαδρομή.

Ένα βασικό χαρακτηριστικό της νοημοσύνης είναι να εντοπίζει πηγές οι οποίες είναι αξιόπιστες. Ένας τομέας που έχετε τώρα μια δυσκολία που δεν την είχαμε παλιά είναι το Διαδίκτυο. Παλιά λέγαμε «αυτό που είναι γραμμένο σε βιβλίο είναι σοβαρό». Δεν έστεκε πάντα, υπήρχαν και αηδίες, αλλά, λιγότερες. Τώρα, οποιοσδήποτε, μπορεί να γράψει, οτιδήποτε, οπουδήποτε. Άρα, έχετε τώρα ένα πρόβλημα της αξιόπιστης πηγής. Ότι λέμε δεν είναι για να το πάρετε «της μετρητής» αλλά να προβληματιστείτε. Θα μου πείτε «γιατί να προβληματιστείτε αφού δεν έχετε προβλήματα». Άμα δεν έχετε προβλήματα δεν θα τα έχετε μέχρι να τα έχετε … Το θέμα είναι τι θα κάνετε όταν θα τα έχετε. Να θυμάστε αυτό το ανέκδοτο: Κάποιος πέφτει από την πολυκατοικία και σε κάθε όροφο λέει «ως εδώ καλά …» κι έχει ένα «μικρό» πρόβλημα στον πάτο! Κάτι που σχετίζεται με τη στρατηγική είναι ότι ακόμα και να πέφτετε δεν πειράζει αρκεί να έχετε αλεξίπτωτο … Αυτά που λέμε για τη νοημοσύνη είναι σαν να μαθαίνουμε πώς να διπλώνουμε το αλεξίπτωτο. Υπάρχει μια ειδική διαδικασία όταν εκπαιδεύεστε στα αλεξίπτωτα. Σας λένε να το διπλώσετε για να χωρέσει σε μια θήκη μικρή που όταν τη βλέπετε λέτε «είναι απλό, δεν χωράει»! Είναι θέμα εγκεφάλου. Όταν βλέπετε το άλλον να το διπλώνει και να χωράει λέτε «γίνεται». Αλλά μετά, εφόσον το διπλώσετε, σας λένε το δικό σας το αλεξίπτωτο να το δώσετε στον φίλο σας κι εσείς να πάρετε το δικό του! Έχετε φίλους τους οποίους εμπιστευόσαστε. Νομίζετε ότι τους εμπιστεύεστε. Αν κάνετε αυτό το τεστ με τα αλεξίπτωτα ξαφνικά θα δείτε ότι έχετε πολύ λιγότερους φίλους. Γιατί άμα δεν ανοίξει μετά τι να πεις; «Ήταν παλιόφιλος …» Άρα το θέμα της αξιοπιστίας είναι βασικό στοιχείο. Αυτό γίνεται στο επίπεδο της νοημοσύνης. Με τη νοημοσύνη εντοπίζουμε τα εμπόδια.

Θα ήθελα να αρχίσω αυτό το ειδικό μάθημα έχοντας στο μυαλό μου τα, εκατόν δέκα μέτρα με εμπόδια. Πώς να μάθουμε να τρέχουμε εκατόν δέκα μέτρα με εμπόδια. Αρχικά θα πείτε μοιάζει με το κατοστάρι, απλώς έχουμε βάλει δέκα μέτρα παραπάνω. Η κλασική προσέγγιση, η σχολική, είναι: πρώτα θα βγάλουμε τα εμπόδια, μετά θα βάλουμε ένα εμπόδιο, άρα θα φάνε τα μούτρα τους μερικοί, μετά θα βάλουμε το δεύτερο εμπόδιο … και αφού τα βάλουμε όλα, είναι μερικοί που θα καταφέρουν να φτάσουν στο τέρμα. Μετά θα μετρήσουμε το ποσοστό. Αν το ποσοστό είναι αρκετά μεγάλο ήταν μια χαρά το μάθημα! Τώρα κοιτάξτε πως το κάνουμε λίγο πιο σοβαρά: ο προπονητής σας, σας λέει πρώτα από όλα ότι τα εμπόδια είναι στημένα και δεν πρόκειται να βγουν. Το πρώτο πράγμα που κάνει είναι ότι σας βάζει να τρέχετε δίπλα από τα εμπόδια. Θα πείτε, είναι εντελώς ΑΧΡΗΣΤΟ εφόσον δεν τα πηδάμε. Ναι, αλλά το μάτι σας αρχίζει να εντοπίζει σε ποια απόσταση είναι το ένα με το άλλο. Αυτός ο εντοπισμός σχετίζεται με τη νοημοσύνη. Σιγά σας λέει να πλησιάζετε το εμπόδιο και μετά σας ζητάει να περνάτε πάνω από το κάθε εμπόδιο μόνο το ένα σας πόδι με λυγισμένο το γόνατο. Θα σκεφτείτε πάλι ότι αυτό είναι ΠΑΡΑΛΟΓΟ εφόσον κανένας δεν τρέχει έτσι. Το θέμα είναι ότι το πόδι πρέπει να μάθει πρώτα απ’ όλα να περνάει το εμπόδιο χωρίς να δυσκολεύει την πορεία. Δηλαδή ο στόχος είναι πώς να κάνω κάτι ενώ φαίνεται ότι δεν το κάνω. Το επόμενο στάδιο θα είναι να περνάνε και τα δύο πόδια πάνω από το εμπόδιο. Όλη αυτή η διαδικασία μπορεί να σας φαίνετε εντελώς τεχνητή (και άχρηστη). Είναι της τεχνητής νοημοσύνης. Δηλαδή ο στόχος στα «εμπόδια» είναι να τρέχετε σαν να μην υπάρχουν εμπόδια, αλλά, γνωρίζοντας ότι υπάρχουν!

Άρα στη πορεία της ζωής σας το πρώτο πράγμα που πρέπει να εντοπίσετε είναι το, πού βρίσκονται τα εμπόδια. Αυτό που έχει σημασία είναι, τι μπορούμε να κάνουμε όταν δεν μπορούμε τίποτα να κάνουμε! Τότε μπαίνει το πλαίσιο της σκέψης. Όταν έχετε εντοπίσει τα εμπόδια η σκέψη είναι αυτή που σας επιτρέπει να τα ξεπεράσετε. Ένα παράδειγμα είναι: πώς να πιεί μόνο του νερό από ένα ποτήρι ένα τετραπληγικό παιδί. Το τετραπληγικό παιδί δεν μπορεί να σκύψει το κεφάλι του, ο λαιμός του είναι ίσιος (στέκεται σαν κορδωμένο), δεν αισθάνεται τίποτα κάτω από το μπράτσο του, και μπορεί να κουνάει τα χέρια του χρησιμοποιώντας μόνο την κλείδωση του ώμου. Αρχικά είναι ΑΔΙΑΝΟΗΤΟ. Δεν έχετε σκεφτεί ότι υπάρχει περίπτωση να μπορεί να πιει νερό μόνο του νερό από ένα ποτήρι ένα τετραπληγικό παιδί. Όταν σας θέτουν το πρόβλημα βρίσκεστε στο επίπεδο της ΟΥΤΟΠΙΑΣ. Έχετε σκεφτεί το πρόβλημα αλλά λέτε, αυτό δεν γίνεται. … Αρχικά ήταν ΑΔΙΑΝΟΗΤΟ, μετά μπήκαμε στο στάδιο της ΟΥΤΟΠΙΑΣ, μετά είχαμε ένα ΟΡΑΜΑ, μετά έπρεπε να γίνει μία ΠΡΑΞΗ, και εφόσον έγινε η πράξη ΑΛΛΑΞΕ η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ! Αυτά τα πέντε στάδια είναι πολύ σημαντικά στο θέμα της ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ και της ΣΚΕΨΗΣ. Όσο κανείς βρίσκεται στο στάδιο του ΑΔΙΑΝΟΗΤΟΥ είναι αυτό που ονομάζω εγώ «φοιτητής». Ο «φοιτητής» είναι αυτός που «κάνει πάντα ότι μπορεί». Ο «μαθητής» είναι αυτός που «κάνει ότι δεν μπορεί»! Όσο κανείς βρίσκεται στο στάδιο του ΑΔΙΑΝΟΗΤΟΥ είναι πεπεισμένος ότι δεν μπορεί να το κάνει. Αν όμως εμπιστευτεί τη διδασκαλία, αν εμπιστευτεί το δάσκαλο που το λέει ΜΠΟΡΕΙΣ ενώ ο ίδιος του ΞΕΡΕΙ ότι ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ και το κάνει, τότε είναι «μαθητής». Άρα το «εμπόδιο» μπορεί να ξεπεραστεί και να θυμάστε ότι το εμπόδιο έχει κάτι το θετικό: μόνο με το εμπόδιο πάμε πιο ψηλά! Με την ευκολία δεν υπάρχει εξέλιξη. Αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι ότι στον τομέα της Παιδείας επειδή μαθαίνετε πολλά πράγματα έχετε συνεχώς εξέλιξη. Συνήθως μετά, όταν πιάνετε μια δουλειά κάνετε συνεχώς το ίδιο, ο εγκέφαλος κάνει μόνο αυτό, τότε υπάρχει μία πτώση. Για παράδειγμα το σουντόκου δεν ανεβάζει τη νοημοσύνη. Οι καλύτεροι παίκτες στο σουντόκου λειτουργούν σχεδόν αντανακλαστικά. Στην αρχή σας παιδεύει λίγο, μετά αποκτάτε μια μεθοδολογία και μετά όσο περισσότερο την αποκτάτε τόσο λιγότερο σκέπτεστε και στο τέλος το κάνετε σχεδόν αυτόματα οπότε έχετε πιάσει τον πάτο τον νοητικό και είναι εντελώς άχρηστο.

Η πολύ αγάπη στην εκπαίδευση χαμηλώνει την απόδοση της εκπαίδευσης. Ο δάσκαλος σας, ο καθηγητής σας, δεν είναι φτιαγμένος να σας αγαπάει, είναι φτιαγμένος να σας διδάσκει. Δεν είναι το φιλαράκι σας, ούτε η μάνα σας, ούτε ο πατέρας σας. Καθένας έχει τον ρόλο του.

Πολύ συχνά δεν βοηθάτε την νοημοσύνη σας για να σας βοηθήσει. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να προσέχετε είναι το τσιγάρο. Το τσιγάρο, ακόμα και το παθητικό, κατεβάζει τον δείκτη νοημοσύνης από 7 έως 10 μονάδες. Το άλλο πολύ σημαντικό είναι τα θέματα της διατροφής. Ο εγκέφαλος λειτουργεί με γλυκόζη. Πολύ συχνά ακούτε ότι δεν είναι καλό να τρώτε ζάχαρη. Ισχύει το εντελώς αντίθετο. Όσοι αποφεύγουν να τρων ζάχαρη επειδή παχαίνουν πολύ συχνά (το ότι παχαίνουν) είναι επειδή δεν σκέφτονται …. Όχι επειδή είναι κακή η ζάχαρη. Η καλύτερη είναι η φρουκτόζη από τα φρούτα και το μέλι.

Όλα αυτά που σας λέω, δεν σας τα λέω για να τα κάνετε, σας τα λέω για να τα ψάξετε. Επίσης να είσαστε προσεκτικοί με την ασπαρτάμη. Η ασπαρτάμη έχουμε μελετήσει ότι προκαλεί προβλήματα μνήμης. Ασπαρτάμη έχουν όλες οι τσίχλες εκτός από τις μαστίχες Χίου, δεν έχουν ζάχαρη και θα έχετε προβλήματα. Θα μου πείτε γιατί δεν φαίνεται αυτό το πρόβλημα. Λόγω της συσσώρευσης. Αν σας πω, ότι σε πέντε χρόνια θα έχετε προβλήματα, εφόσον αφορά την μνήμη, σε πέντε χρόνια δεν θα θυμάστε ότι σας το είπα …

Αν τώρα εξετάσετε τη ζωή σας πρώτα από το τέλος, γιατί μόνο όταν συνειδητοποιούμε ότι πεθαίνουμε καταλαβαίνουμε ότι έχει νόημα να ζήσουμε. Στην ηλικία που είστε οι περισσότεροι είναι … αθάνατοι! Νομίζουν ότι δεν θα πεθάνουν ποτέ. Αυτό μην ανησυχείτε είναι θέμα νοημοσύνης …

Αν επικεντρωθείτε μόνο και μόνο στα ενδιαφέροντα σας χωρίς να αναπτύξετε το θέμα της ποικιλίας δεν θα ακούσετε καθηγητές από άλλους τομείς. Έχετε προσέξει όμως, ιδιαίτερα οι κοπέλες ότι όταν βάζετε συνεχώς το ίδιο άρωμα δεν το μυρίζετε πια; Ενώ μυρίζει! Όσο πιο πολύ ενεργοποιείτε και τις πέντε αισθήσεις σας τόσο πιο πολλές πληροφορίες δίνετε στον εγκέφαλο σας. Όσο πιο πολλές πληροφορίες έχει, τόσο πιο πολλές διαχειρίζεται. Τότε γίνεται πολυπλοκότερος και έχει μεγαλύτερη απόδοση. Άρα έχουμε μια σφαιρική εικόνα.

Δηλαδή η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ μέσω της ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ δείχνει ότι στην ΠΑΙΔΕΙΑ πρέπει να έχουμε μια ΣΦΑΙΡΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ έτσι ώστε να τα βλέπουμε καλύτερα.



5.1.17

Peter Gray: Μπορεί να μετρηθεί η Εκπαίδευση; Μπορεί να οριστεί το Νόημα της Ζωής;

Can You Measure an Education? Can You Define Life’s Meaning?
It's time to step back and think deeply about the purpose of education.
Post published by Peter Gray on Dec 14, 2012 in Freedom to Learn
Μπορείτε να μετρήσετε μια Εκπαίδευση;
Μπορείτε να ορίσετε το Νόημα της Ζωής;

 

Μπορεί να μετρηθεί η Εκπαίδευση;
Μπορεί να οριστεί το Νόημα της Ζωής;

 

Είναι καιρός να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να σκεφτούμε βαθειά για τον σκοπό της εκπαίδευσης.
Μετάφραση: Τρύφων Μούσιος - Διον. Παπαχριστοδούλου

 

Εμείς οι Αμερικανοί και πολλά άλλα σύγχρονα έθνη, έχουμε εμμονή με τη μέτρηση (την αξιολόγηση, τη βαθμολογία). Το σύνθημά μας, φαίνεται ότι είναι, "Ότι δεν μπορεί να μετρηθεί δεν "μετράει"" (ότι δεν μπορεί να μετρηθεί δεν υπάρχει, δεν έχει αξία). Είμαστε ιδιαίτερα παθιασμένοι με τη μέτρηση της εκπαίδευσης των παιδιών ... Τα παιδιά μας έχουν γίνει πιόνια σε ανταγωνισμούς: γονιού κόντρα σε γονιό, δασκάλου κόντρα σε δάσκαλο, σχολείου κόντρα σε σχολείο και έθνους κόντρα σε έθνος, για να δούμε τίνος τα παιδιά θα πετύχουν υψηλότερες βαθμολογίες. Στερούμε από τα παιδιά μας τον ύπνο, τους στερούμε την ελευθερία να παίζουν και να εξερευνούν, με άλλα λόγια τους στερούμε την παιδική ηλικία προκειμένου να αυξήσουν τις επιδόσεις τους στα τεστ.

Έφτασε η ώρα που πρέπει να αποστασιοποιηθούμε, να πάρουμε μερικές βαθιές ανάσες και να καταλάβουμε τι μας γίνεται. Τι, πραγματικά είναι η εκπαίδευση; Ποιός είναι ο σκοπός της; Στο φως των απαντήσεων μας σε αυτές τις ερωτήσεις, να αποφασίσουμε: Είναι η εκπαίδευση μετρήσιμη; Κι αν ναι, έχει νόημα να χρησιμοποιούμε τις ίδιες μετρήσεις για όλους;

Τα σχολεία όπως τα ξέρουμε σήμερα έχουν τις ρίζες τους στην Προτεσταντική Μεταρρύθμιση («Σύντομη Ιστορία της Εκπαίδευσης»). Αυτό το σύστημα πίστευε ότι ήταν χριστιανικό του καθήκον να μάθει στα παιδιά να διαβάζουν ώστε να μπορούν να διαβάζουν τη Βίβλο. Πίστευαν ακόμη ότι ήταν χριστιανικό τους καθήκον το να εμφυτεύσουν στα παιδιά ορισμένα πιστεύω-αντιλήψεις, κυρίως για την αξία της υπακοής και τις φωτιές της κολάσεως που περιμένουν αυτούς που είναι άτακτοι. Ο σκοπός του σχολείου ήταν σαφής. Υπήρχε για να καθαρίσει τα παιδιά από το προπατορικό αμάρτημα και να δημιουργήσει μέσα τους ένα μεγάλο φόβο για τις αρχές και να τους κάνει να απομνημονεύουν αποσπάσματα της Βίβλου και ηθικά αποφθέγματα σχεδιασμένα για να εμφυτεύουν τον φόβο και την υπακοή. Λαμβάνοντας υπ' όψιν αυτό τον σκοπό του σχολείου, αν τα παιδιά υπάκουαν και έκαμναν τα μαθήματά τους ακριβώς με τον τρόπο που ο δάσκαλος (ο οποίος τότε λεγόταν αφέντης) τους υπαγόρευε, και δεν αντιμιλούσαν στους μεγαλύτερους, τότε βαθμολογούνταν σαν πετυχημένα. Δεν είχε σημασία ποιά ήταν τα μαθήματα (με μία προϋπόθεση, να μην ήταν αντίθετα στη Βίβλο), αυτό που είχε σημασία ήταν ότι τα παιδιά έπρεπε να κάμνουν τα μαθήματα με αίσθηση καθήκοντος και υπακοή. Εάν επαναστατούσαν και επέμεναν να ακολουθήσουν τον δικό τους τρόπο, παρόλες τις προσβολές και τον ξυλοδαρμό, τότε το σχολείο είχε αποτύχει. Δεν υπήρχε κανένα πρόσχημα το σχολείο ήταν εκπαίδευση. Οι άνθρωποι θα μάθαιναν τις δεξιότητες που θα τους επέτρεπαν αργότερα να βρούνε δουλειά και να ενταχθούν στη κοινωνία μέσα από δραστηριότητες στον πραγματικό κόσμο. Το σχολείο ήταν απαίσιο ως τέτοιο που ήταν, και περιελάμβανε, καταλάμβανε ένα μικρό μέρος μόνο της ζωής του παιδιού.

Με την πάροδο του χρόνου, αργότερα τα σχολεία έγιναν όργανα των κυβερνήσεων, οι απαιτούμενες ώρες και μέρες παρουσίας στο σχολείο σταδιακά αυξήθηκαν και η λίστα των μαθημάτων που διδάσκονταν μεγάλωσε. Το σχολείο εξισώθηκε στα μυαλά των ανθρώπων με την εκπαίδευση. Με τη βιομηχανική επανάσταση το σχολείο ξεκίνησε να σχεδιάζει-οικοδομεί τον εαυτό του όλο και περισσότερο σύμφωνα με το πρότυπο των εργοστασίων. Οι μαθητές στέλνονταν στα σχολεία σαν σε γραμμή παραγωγής, από το ένα επίπεδο στο άλλο, σε κάθε επίπεδο ο δάσκαλος πρόσθετε ένα ακόμη νέο πακέτο προσχεδιασμένης γνώσης και δεξιότητας στο «προϊόν» και μετά, στο τέλος, το «προϊόν» θα έφευγε από τη γραμμή παραγωγής σταμπαρισμένο με σφραγίδα επιβεβαίωσης. Αυτό το πρότυπο για το σχολικό μάθημα παραμένει ακόμη και σήμερα αν και έχουμε απομακρυνθεί κατά πολύ από το ιστορικό στάδιο της βιομηχανικής εποχής. Αν αυτό ονομάζουμε εκπαίδευση τότε είναι αρκετά σαφές πως να την μετρήσουμε: την μετράμε εξετάζοντας κάθε μαθητή «βήμα-βήμα στη γραμμή παραγωγής» για να διαπιστώσουμε αν έχει αποκτήσει τα πολύ εξειδικευμένα «γεγονότα» και δεξιότητες που οφείλει να έχει μάθει για είναι έτοιμος να προχωρήσει στο επόμενο βήμα.

Για πολύ καιρό, υπήρχε διολίσθηση σε αυτό το εργοστασιακό σύστημα-πρότυπο. Ο έλεγχος «από πάνω προς τα κάτω» για το τι έκανε κάθε δάσκαλος ή το πως μετρούσαν την πρόοδο του κάθε μαθητή δεν ήταν απόλυτος και κάποιοι καθηγητές πίστευαν ότι τα παιδιά διαφέρουν από τη φύση τους, το ένα από το άλλο και διατηρούν το δικαίωμα να περνάν ένα μεγάλο μέρος της ημέρας παίζοντας και εξερευνώντας ελεύθερα και αναπτύσσοντας τα ενδιαφέροντα τους και πράγματα με τα οποία παθιάζονταν. Υπήρχε μια ασυμμετρία από σχολείο σε σχολείο και από τάξη σε τάξη ως προς τα κριτήρια επιτυχίας. Οπότε εμφανίστηκε το «No Child Left Behind» (NCLB), βάζοντας τα δυνατά του να εξαφανίσει αυτή την ασυμμετρία. Τώρα, κάθε προϊόν έπρεπε να πληροί συγκεκριμένες προδιαγραφές ανεξάρτητα από τις εξωσχολικές επιρροές στις ζωές των παιδιών και σίγουρα ανεξάρτητα από τις προσωπικές επιθυμίες των παιδιών για το τι θα ήθελαν να κάνουν ή να μάθουν. Το NCLB δεν ήταν τίποτα περισσότερο από την λογική συνέπεια της επιλογής να παίρνει κανείς το εργοστασιακό μοντέλο τόσο σοβαρά, έτσι ώστε να παράγει ένα πιο συγκεκριμένο και τυποποιημένο προϊόν. Με το NCLB η θέση των δασκάλων είναι πλέον πολύ επισφαλής αν οι μαθητές τους δεν τα πηγαίνουν καλά στα τυποποιημένα τεστ, οπότε φυσικά η πίεση να διδάξουν σύμφωνα με αυτά τα τεστ γίνεται πολύ μεγάλη. Αφού τα τυποποιημένα τεστ εστιάζουν στα μαθηματικά στην ανάγνωση και σε μικρότερο βαθμό στην επιστήμη (που ορίζεται πολύ στενά), τα άλλα αντικείμενα έχουν υποβιβαστεί σε δεύτερη μοίρα έτσι ώστε να διδαχθεί αυτό «που μετράει».

...... ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ .... https://www.psychologytoday.com/

 

 

 

Πηγή: https://www.psychologytoday.com/

 

δισλεξία