Αποσπάσματα από ομιλία στο TEDxAcademy του Χρύσανθου Ντελαρόκα (Chris Dellarocas), καθηγητή και προέδρου Πληροφοριακών Συστημάτων του πανεπιστημίου της Βοστώνης.
«Επανεφευρίσκοντας το Πανεπιστήμιο»
Οκτώβριος 2013
Ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο υπάρχουν 75 εκατ. νέοι άνεργοι οι εργοδότες δηλώνουν πως αδυνατούν να βρουν κατάλληλα προετοιμασμένους υποψήφιους σε ποσοστό 57% (Έρευνα της συμβουλευτικής εταιρίας McKinsey 2012). Που οφείλεται αυτό; Στο ότι το σημερινό σύστημα έχει τις ρίζες του στη βιομηχανική εποχή και προετοιμάζει τους νέους για έναν κόσμο που δεν υπάρχει πια. Τα παραδοσιακά πανεπιστήμια είναι φτιαγμένα για να κατασκευάζουν αντίτυπα από συγκεκριμένους τύπους ανθρώπων. Ο σημερινός κόσμος όμως είναι πολύ διαφορετικός, αλλάζει ραγδαία. Σε έναν τέτοιο κόσμο η επιτυχία βασίζεται στην καινοτομία και στην ατομική ευελιξία. Στην διαφορετικότητα και όχι στην ομοιομορφία. Και αυτά με τη σειρά τους εκτός από γνώσεις οι οποίες συνεχώς ανανεώνονται απαιτούν ιδιαίτερες αρετές χαρακτήρα. Ο διάσημος ψυχολόγος Martin Seligman στο Πανεπιστήμιο της Pennsylvania ανακάλυψε ότι υπάρχουν εφτά στοιχεία χαρακτήρα που μπορούν να προβλέψουν την επιτυχία κάποιου ανθρώπου πολύ περισσότερο από τον δείκτη νοημοσύνης του ή φυσικά τους βαθμούς του. Τα στοιχεία αυτά είναι πράγματα όπως αισιοδοξία, ευγνωμοσύνη, αυτοέλεγχος, κοινωνική νοημοσύνη, περιέργεια, ενθουσιασμός, και κυρίως αυτό που ονομάζουμε τσαγανό. [Η λέξη τσαγανό είναι τούρκικη και σημαίνει, κάβουρας, δηλαδή κάποιος ο οποίος είναι ευκίνητος και σκληρός ...] Αυτά τα πράγματα δεν διδάσκονται στα σημερινά Πανεπιστήμια. Ίσως δεν είναι τυχαίο ότι μερικοί από τους πιο γνωστούς καινοτόμους των τελευταίων ετών δεν έχουν τελειώσει ποτέ τους το Πανεπιστήμιο. [Μπιλ Γκέιτς, Στηβ Τζομπς ...] Η εικόνα που μου έρχεται στο μυαλό όταν σκέφτομαι το σημερινό Πανεπιστήμιο είναι αυτή ενός παλιού γραμμόφωνου ... Μια συσκευή η οποία εκτέλεσε καλά την αποστολή της για πολλά χρόνια, όμως σε κάποια φάση «έφαγε τα ψωμιά» της και αντικαταστάθηκε από το iTunes. Κάτι αντίστοιχο πρόκειται να γίνει και στο χώρο των Πανεπιστημίων. Αφού έφεραν τα πάνω κάτω στο χώρο της μουσικής, των εκδόσεων, της δημοσιογραφίας, οι τεχνολογίες του Διαδικτύου πρόκειται να προκαλέσουνε μια ριζική αναμόρφωση του τομέα της Εκπαίδευσης. Η επανάσταση έχει ήδη ξεκινήσει. Εδώ και περίπου δύο χρόνια [από το 2011] μερικοί από τους καλύτερους καθηγητές Πανεπιστημίου έχουν αρχίσει να προσφέρουν τα μαθήματα τους δωρεάν μέσω Διαδικτύου. Τα μαθήματα αυτά είναι γνωστά στην Αμερική με τον κάπως άχαρο όρο MOOCs (Massively Open Online Courses), που στα Ελληνικά μεταφράζεται: Μαζικά Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα. Προσφέρονται από πλατφόρμες όπως είναι η Coursera, η Udacity, και το edX. Να για παράδειγμα η ιστοσελίδα της πλατφόρμας edX (https://www.edx.org/) μέσω της οποίας ο οποιοσδήποτε άνθρωπος στον πλανήτη μπορεί να παρακολουθήσει δωρεάν μαθήματα που έχουνε φτιαχτεί από καθηγητές του Harvard του MIT και άλλων κορυφαίων Πανεπιστημίων. Τα MOOCs έχουν επιτρέψει σε εκατομμύρια φοιτητές στον αναπτυσσόμενο κόσμο να αποκτήσουν γνώσεις που μέχρι τώρα τους ήταν εντελώς απρόσιτες. ... Αλλά το ενδιαφέρον είναι ότι και πάρα πολλοί φοιτητές έχουν αρχίσει να διαπιστώνουν ότι αυτά τα μαθήματα είναι καλύτερα από τα μαθήματα που προσφέρουν τα Πανεπιστήμια τους στο ίδιο αντικείμενο κι έχουν αρχίσει να πιέζουν ώστε να τα μετράνε σαν κομμάτια των πτυχίων τους. Τα MOOCs απελευθερώνουνε την πρόσβαση στη γνώση. ... Η δεύτερη φάση της επανάσταση θα ξεκινήσει όταν η αγορά εργασίας αρχίσει να αναγνωρίζει και να προτιμάει μη Πανεπιστημιακά διαπιστευτήρια. ... Ένα δεκαπεντάχρονο αγόρι από τη Μογγολία αρίστευσε σε ένα από τα MOOCs που προσφέρει το MIT κι έγινε διεθνής διασημότητα. Το MIT τον έκανε δεκτό με υποτροφία ...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου